Dirk Jan
Voor mij begon het in de zomer van 2022, toen ik min of meer per ongeluk bij een stierengevecht in Valencia terechtkwam. Ik dacht dat het cultureel interessant zou zijn en wist er destijds nog weinig van af. Wat ik daar zag, raakte me diep. Een stier werd mishandeld en uiteindelijk gedood. Op dat moment besefte ik hoe groot de tegenstelling was tussen mijn afkeer van dierenleed en mijn eigen gedrag. Uit respect voor de stier besloot ik direct geen vlees meer te eten.
Stap voor stap ontdekte ik dat het gebruik van dieren niet nodig is. Dat geldt niet alleen voor vlees, maar ook voor andere dierlijke producten zoals zuivel en eieren. Vier maanden later werd ik veganist. Achteraf had ik gewild dat iemand mij eerder had geïnspireerd om beter na te denken over hoe we met dieren omgaan. Veganist worden is namelijk een van de beste keuzes die ik ooit heb gemaakt, en ik gun anderen dezelfde ontdekking. Maar bovenal gun ik het de dieren, zodat zij niet langer onnodig hoeven te lijden.